Saturday, January 12, 2019

KETIKA HATI TERASA HAMPA - Inspirasi dari Hanan Attaki

Kebahagian didalam diri kita bukan orang lain yang membuat bahagia. kegalauan yang kita alami bukan orang lain yang menjadi penyebabnya. Semua tergantung cara kita mengontrol diri. Balik lagi ketika dihati cukup Allah dan Rasul maka Allah akan memberikannya kecukupan dari segala sesuatu. Ga punya harta Allah kasih dia rasa cukup, sakit Allah kasih dia rasa cukup, sendiri Allah kasih dia rasa cukup.

"Yang membuat kita sengsara itu, bukanlah kita kekurangan harta, bukanlah kita sendiri. Bukan kita dalam keadaan susah atau banyak penyakit. Yang membuat kita sengsara itu, hati kita tidak cukup merasa bahagia. Terlalu kecil ruangnya untuk kebahagiaan sehingga kita selalu merasa hampa." Said Ust Hanan Attaki.
 
Sedangkan orang yang Allah cukupkan, mungkin dia adalah orang yang Allah uji, dengan penyakit sebelas tahun seperti Nabi Ayub, mungkin dia adalah orang yang Allah uji, dengan kehilangan orang-orang yang dia cintai seperti Nabi Yakub, mungkin dia adalah orang yang diuji dengan harus meninggalkan orang yang paling dia cintai seperti Nabi Ibrahim. Tetapi Allah cukupkan hatinya dengan kebahagiaan.

Tidak ada yang lebih berharga bagi kita dari pada Allah. Maka siapapun yang memberikan hatinya lebih dulu kepada makhluk sebelum kepada Allah dan Rasul siap-siaplah untuk sengsara dan kecewa. BErikan hati kita kepada Allah dan Rasul setelah itu Allah yang akan memberikan hati itu, kepada orang yang layak untuk kita. #Sharing

Baca Juga : Jangan Khawatir Kalau Kita Istiqomah

0 comments:

Post a Comment